Backgrounds & Heart Backgrounds
-->

Monday, 29 August 2011

kad raya dari along


SALAM RAMADHAN N SALAM LEBARAN  buat ayah n adik-adik kesayanganku..
Di bulan yang mulia n berkat ini along mohon maaf ribuan dan jutaan kemaafan dari ayahanda dan adinda-adinda ku sekalian.. Ampunkan la salah silap along selama ini. Moga kita semua tabah menghadapi pagi syawal tanpa ibunda tercinta..Adam pn nk minta maaf gak.. “kamOO tu nakal sangat”.
Coret-coret ramahdan n syawal.........
Adik –adikku marilah kita jadikan Ayatul Kursi sebagai amalan seharian. Tanggal 08.08.2011 jam 4.25pm. Perginya mak xkan kembali lagi. Hampir sebulan mak meninggalkn kita..macam x percaya je..rasanya bru semalam mak pergi..terbayang2 lg saat kita mandikan jenazah mak, tgk mak di kapankan, hantar mak sampai ke kubur..Along tau korang seme rindu kt mak kan??nak2 lg dekat nak raye..Along pn same..ank mane bila mak dia meninggal dia x rasa apa2? Walaupun along dh kawin, ada suami n  ank2, rasa pilu, sedih, rindu n lain- lain feel pada mak tetap ada..Bila ingat mak atau rindu kat mak, x kira la bila-bila masa n di mana jua kita berada ketika itu bersedekah lah untuknya..nk peluk cium mak dah xdpt lagi..muuuaahh mak!!!!..muuaah syg mak!!!..dah xde lg..gantikan la dgn zikir utk mak.. “wei radio nk start berbunyi ni..”( mak membebel )  kini xkan kedengaran sampai bila2.. Ingat lg x bebelan mak sebelum mak pergi? Lagi hot dr hot. Fm..memang kaw!..apa yg di wat seme x kena..ada je nk melenting..seme kena marah dgn mak..along, angah, dikram..sape lg ek? Dee terkecuali...alaa sbb dlm pantang je.. Dikram dgn kes buah kelapanya...Angah dgn masak yg x penah sedapnya..aku dgn kes buah epalnya..mak nk minum ais blend..dee pn wat la..tp xkena gak dgn selera mak. iqah je yg mengerti..mak pn kate “Iqah je la ank mak..”sape sangka itulah bebelannya yang terakhir...bila terngiang-ngiang bebelan mak tu..bersedekah lah untuknya.. “ emm xsdp langsung mak masak ”.. ( padahal licin seme mknan yg mak masak )..kini hanya tinggal kenangan, tiada lagi manisnya air tgn seorang ibu atau isteri .. sepandai-pandai along masak, kadang lg terer dari mak, TAPIII....x sesedap mak masak..mane gaye la rupa rendang kita tahun ni ek..Ingat lagi x rendang dee wt tahun lepas?hahahaha..( panjang citenya..).saje tukar topik nanti korang sedih plak..dah gelak kita sedih plak..X lama lg nak raya..SYAHDUnya..mane gaye la kita di pagi raye tanpa mak wt pertama kalinya dan akn jadi utk selama-lamanya. Harap ayah pn tabah beraya tanpa isteri tercinta di sisi. Wei..sedih la dgr lagu raye bila sebut bonda2 ni xpn ayah dan ibu..Adoi!!nak nangis rasanya...Makkkkkk.. Kak..  setinggi – tinggi ucapkan terima kasih along ucapkan dan segala kesulitan amatlah dikesali (hehehe...mcm ayt surat rasmi plak ) kerana sanggup tangguh kuliah utk jaga mak walaupun niat tu x kesampaian. Along nampak kakak sungguh2 jaga mak, akak x tinggal pun mak sorang2, nak mandi pn kakak tunggu smpai along datang..malah saat mak hembuskan nafasnya yg terakhir kakak masih dcc mak.Dee.. mak dah xde..nti bila kita kena buli ke, terkecik hati ke, x puas hati ke dgn mertua ke..ipar duai ke..biras ke..kt mane kita nak ngadu??dulu mak jadi pendengar setia..Diaorg (Nuur Hazila, Nuur Fatihah, Uncle Black, Siti Hajjar, Aqram Haqim, BooDark Baek, Shafiqah...hahaha mcm dlm fb lak) x kawin lg diorg xkn faham situasi kita..huhuhu..Tiah..slmt ari raye..hehehe xtau nk story pe sal tiah no idea. Nurul Shafiqah..baru darjah 4 dh xde mak ,cian dia jap je dpt rasa kasih syg mak. Kita la kena jadi mak dia skrang.. kita kena bantu ayah mendidik dia..jgn krna terlalu cian kt iqah kita curahkan lebih ksh syg nti jd anakku sazzali plak jd berpada2 la..bkn senang nk mendidik ank2 zmn skrang..kita doakan adik bongsu kita yg manja ni  jadi insan berguna dunia akhirat. Dee, iqah paling rapat dgn awk jd tlg la kami, iqah mudah dengar ckp dee dr ckp kami jd byk la beri nasihat dan bimbing la iqah..
Adik2ku...Bila ingat masakan mak, manisnya senyuman mak,kenangan bersama mak n segala hal tentang mak sedekah la utk mak.. Tiap kali lepas solat berdoa n bersedekah la utk mak. Ini je lah cara yang kita ada untuk melepaskn rindu dan menunjukkan rasa cinta dan sayang kita pada mak..Rajin2 la kita bersedekah surah Yassin, Ayatul Kursi  dan Qul-huallah-U-Ahad untuk arwah mak..lagi afdhal baca la Al-Quran utk mak.. Kita bkn saje rasa dekat dgn mak tapi dekat dgn Allah juga.. Ni ada soklan nk tanya...Sape yg xpenah wat dosa dgn mak? Sape yg x penah kecikkan hati mak? Sape yg x penah wt mak menangis? Sape yg x pernah wt mak marah..Seme pernah kan..termasuk la penulis.. Nak minta maaf, nk mintak ampun dgn mak di pagi raye dah xdpt lg..jadi bila ingat dosa kita dengan mak byk2 la beramal..byk2 la bersedekah utk mak, moga dgn cara ini dosa kita dpt diampunkan. Sesungguhnya Allah maha pengampun..bila kita rajin bersedekah utk mak, mak akn tenang di sana jiwa kita pn tenang bila selalu berzikir n baca ayt2 al-quran..adik2ku n diriku tanamkan la dlm jiwa utk menjadi ank soleh n solehah. Kita belum lagi terlewat selagi jasad tidak berpisah dgn roh. Taufik yg gebu n adik2 yg lain...along doakan korang jadi  ank yg soleh/solehah n jd insan yg berguna di dunia dan akhirat..amin.
Ayah...kini kami dah jd anak yatim..kami hanya ada ayah je tempat kami mengadu dan bermanja..Ayah, jaga la kesihatan ayah demi dirimu dan anak-anakmu..Ayah..kami semua sygkan ayah..Cuma cara kami meluahkan rasa syg pada ayah berbeza.. ketahuilah kami sgt2 sygkn ayah...MUUUAAAAHHH!!!!syg ayah!!!Seme syg ayahkn???? jom kita ramai2 cium ayah!!!!!!!!!!!!!!
Moral the story dari coret2...jgn la bersedih dengan kematian mak..mak sentiasa ada dcc kita selagi kita tidak pernah lupa berdoa untuknya dan bersedekah untuknya..kalu kita bersedih mak xkn tenang disana.. Apik..jgn sedih-sedih, lepas ni bleh panggil koi mama ek..koi jd mak angkat awk ye...hehehe..kan comel apik senyum..
Al-Fatihah utk arwah mak..
“Ya Allah kau  ampunkan la dosa ibuku, kau jauhkan lah ibuku  dari seksaan  kubur dan  azab api neraka, Ya Allah kau tempatkan lah ia di kalangan org2 beriman dan masukkan lah ibuku Salmah binti Siti Maria ke dalam syurga firdaus..”amin
“Ya Allah...kau  ampunkan la dosa-dosa kami..sesungguhnya kami byk melakukan dosa terhadap ibu bapaku..Ya Allah kau ampunkan la dosa ibu bapaku..Ya Allah kau jauhkan lah kami  dari seksaan  kubur dan  azab api neraka, kau masukkan lah kami ke dalam syurga firdaus.. Ya Allah kau jadikan la kami ank2 yang soleh n solehah..” amin

No comments:

Post a Comment

my pwen